„MówMY dobrze. The power of words”. Podsumowanie projektu Erasmus+, Włochy, październik 2025
Uczniowie naszej szkoły sprawdzili w praktyce, jak język buduje relacje i jak potrafi je psuć. Podczas dwutygodniowej mobilności w regionie Friuli–Wenecja Julijska pracowali nad rozpoznawaniem języka oceny, hejtu i wykluczenia, nad empatyczną rozmową oraz nad bezpieczną, odpowiedzialną komunikacją online. W projekcie wzięło udział 21 uczniów pod opieką dwóch nauczycieli; partnerem była szkoła Liceo Scientifico Paritario Don Lorenzo Milani.
Program merytoryczny łączył warsztat z praktyką. Uczniowie uczestniczyli w ćwiczeniach z mediacji rówieśniczej i uważnej rozmowy, analizowali mechanizmy mowy nienawiści i sposoby przekuwania jej w język szacunku. Równolegle rozwijali precyzję wypowiedzi po angielsku w codziennych sytuacjach, a zajęcia z języka włoskiego pozwoliły im lepiej zrozumieć lokalny kontekst. Pracując w mieszanych, polsko-włoskich zespołach, przygotowali zestaw materiałów gotowych do wykorzystania na godzinach wychowawczych i lekcjach tematycznych. Wszystkie rezultaty są dostępne na stronie: http://losochaczew.eu/parliamo-bene-the-power-of-words/).
Część kulturowa była rozszerzeniem zajęć o realne sytuacje komunikacyjne. Duino i szlak Rilkego nad Zatoką Triesteńską sprzyjały rozmowom o ciszy i uważności. Wenecja, Triest i Udine pozwoliły porównać „język miasta” kształtowany przez wielokulturową historię. W Gorizii, podążając śladem dawnej granicy, grupa dyskutowała o tym, jak rodzą się nieporozumienia i jak przywracać język zgody. Lago di Cornino i dolina Alta Val Torre stały się przestrzenią do ćwiczenia współpracy w grupie, a w Szkole Mozaiki w Spilimbergo młodzież zobaczyła, jak z drobnych elementów powstaje spójna całość, podobnie jak z pojedynczych słów buduje się sens rozmowy. W Cividale del Friuli historia stała się punktem wyjścia do refleksji o odpowiedzialności za słowa.
Efekt dla uczniów jest namacalny. Łatwiej prowadzą rozmowę w zróżnicowanej grupie, szybciej identyfikują zapalne sformułowania i potrafią je zastąpić językiem szacunku. Swobodniej komunikują się po angielsku i poruszają w cyfrowych narzędziach do edycji grafik i tekstów.
Projekt „MówMY dobrze. The power of words” (nr 2025-1-PL01-KA121-SCH-000324025) został zrealizowany w sektorze Edukacja szkolna programu Erasmus+, we współpracy z Liceo Scientifico Paritario Don Lorenzo Milani, w terminie 12 – 25.10.2025 roku. Przedsięwzięcie finansowane jest ze środków Unii Europejskiej.
„Sfinansowano ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Unia Europejska ani Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.”